De Verhalenverteller

19 december 2019

Melanie Pouw

Elk goed verhaal heeft een begin-midden en eind. Als barista ben je verhalenverteller. Niet zomaar iemand die de koffie bereid en serveert. Je vertelt het verhaal van de koffie, zijn herkomst, de smaken en wat je verder erover kwijt wil.

De meeste mensen die in de horeca een kop koffie bestellen doen dat niet alleen voor de dagelijkse cafeïne behoefte maar om verwend te worden. Een klein kopje geluk.
Vanuit mijn eigen theater achtergrond weet ik hoe belangrijk het is om de drie stappen in het verhaal te allen tijden uit te voeren.
 

Stap 1: contact maken met je publiek (de gast),
stap 2: vertel je verhaal en
stap 3: sluit je verhaal op een juiste manier af.

Ik zie in de horeca dat stap 1 soms al overgeslagen wordt. Er zijn barista’s die zo ‘in de machine’ duiken dat ze druk in de weer zijn met weegschalen en precisie-apparatuur om de perfecte kop koffie te maken dat ze niet zien dat hun gast tegenover ze staat of erger nog, wegloopt omdat het zo lang duurt.
Een goede barista heeft ogen in zijn achterhoofd en voelt aan zijn voelsprieten aan wanneer er iemand aan de bar staat. Maak contact met de gast door diegene even kort in de ogen aan te kijken.
Elke goede kop koffie verdient zijn verhaal. Omdat elke koffieboon/ origine/ merk anders is is het heel leuk je gasten erover te vertellen. Met de kanttekening dat er tijd moet zijn óm erover te vertellen. In de horeca is meestal te weinig tijd en hele lappen tekst oplepelen over de koffie is vaker storend dan ondersteunend.

Het vertellen van het verhaal is simpeler dan veel barista’s denken. Informeer jezelf door de verpakking van de koffie te inspecteren. Pak daar 1 eigenschap uit wat je kan vertellen. Bijvoorbeeld: wist u dat deze koffie hier in Nederland gebrand wordt? Of Wist u dat deze koffie uit Colombia komt? Of Wist u dat deze koffie enkel bestaat uit de fijnste Arabica ’s?
Dit weetje sluit je het beste af door aan te geven wat dit betekent voor de gast (“… u hoeft er daarom geen suiker aan toe te voegen” of “ … de afdronk van de koffie is langer dan u wellicht gewend bent”) en besluit het verhaal met een welgemeend “geniet ervan!”
Zo zullen de gasten nóg meer kunnen beleven aan hun kleine geluksmoment. En u kunt genieten van een drukkere zaak.


Deze column is geschreven door Joost Leopold
en gepubliceerd in de Misset Horeca

De school

Locatie